Alla inlägg den 23 januari 2012

Av Malin Tydell - 23 januari 2012 17:11

Just nu sitter jag och är så oerhört rörd av alla mina människor som är så snälla och underbara - tack från hela mitt hjärta för alla dessa fina ord, tankar och välmening.


Jaha - Lund nr 1 - tror det kommer bli många resor framöver... Givetvis blev vi lite försenade när trafiken stod stilla och vi sedan kommer fram till en hel stad av sjukhus och avdelningar. Så stort där är och så lantliga vi kände oss. Vi parkerar ju även givetvis längst bort i ett stort parkeringshus så vi fick halvspringa runt på känn innan vi kom rätt. Bra start. Upplevde ett i-världsproblem hemma i morse - vad är lämplig klädsel för ett besök hos onkologen - hur töntigt som helst men ändå något som upptog tankarna en kort stund. Men allvar - jag stod alltså och funderade på lämplig klädsel - svart, absolut inget svart, bekvämt eller något helt tokigt - så det blev lite av varje.


Vi träffade sammanlagt 4 läkare, 1 sjuksköterska och en kurator och resultatet blev följande preliminära planering:

Operation med sjukhusvistelse 2-3 veckor beroende på hur svårt jag kommer att ha att äta etc efteråt. Därefter strålning varje vardag i ca 5-6 veckor (det finns då ett patienthotell att bo på i samband med detta). På onsdag får jag veta om denna preliminära planering är fastslagen eller om något förändras. VIKTIGAST AV ALLT: PROGNOSEN ÄR GOD och DENNA FORM AV CANCER ÄR INTE ÄRFTLIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu kommer här ett par rader som känsliga läsare bör stå över. I bästa fall kan man genomföra operationen via munnen - i annat fall borras käken upp och öppnas som en bok - alltså jag trodde jag skulle svimma (Lauri såg ut som han skulle svimma). Fy fan vad äckligt - men för att uttrycka mig salutogent - vilken tur att det faktiskt finns läkare som vill arbeta med detta. Lauri kan fortfarande inte prata om detta utan att få ångest som tar sig kroppsliga uttryck. Jag fick en sjuk tanke - jag ser framför mig filmen Predator/Rovdjuret - så kommer jag att se ut. Tur är att jag slipper se det.


Efter avslutat besök skulle vi då leta upp bilen - vi kom på att det finns ett Seinfeltavsnitt där de irrar runt i ett parkeringshus - precis så var det! Många filmhänvisningar märker jag men efterson livet fortfarande känns som en film passar det bra. Vi stannade och käkade på Väla på vägen hem och köpte med gräddbullar hem - mmmm så gott men så mätt man blir. Eftersom jag ska äta bakelser, pizza etc nu för att lägga på mig lite hull som en julskinka passade gräddbullar bra idag. Är trött i själen så nu slutar jag skriva här - det räcker nog bra såhär just nu eller hur?



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards