Direktlänk till inlägg 3 september 2012

Uppdatering

Av Malin Tydell - 3 september 2012 11:37

Länge sedan nu - som jag har skrivit något här. Har varit lite svårt att komma igång, ibland har jag glömt bort totalt och ibland har jag inte riktigt orkat. Jag har förstått att det är dags att uppdatera nu utifrån flera förfrågningar om läget. Hur är läget - jo tack- det är rätt ok. Jag har lärt mig att dricka igen - utan att kvävas, hosta eller andra obehagligheter- det är ju fantastiskt. Jag skulle vilja påstå att ingen kan förstå känslan av att åter kunna göra något så självklart som att ta en klunk vatten eller annat. Det är stort när man inte har kunnat göra det på ett tag. Nu kan jag tom dricka läsk (öppnar och ställer in i kylen utan kork så det blir lagom med avslagna bubblor). Provade citronläsk som jag längtat efter men det mådde inte magen bra av utan spydde upp den igen - det får vara ett tag till. Jag har inte ätit mat sedan i början av februari - det är konstigt. Har inte kommit igång något särskilt med soppor etc ännu - rädd för att sätta i halsen, det smakar annorlunda och annat obehag. Senast jag vägde mig stannade vågen på 50 - har då gått ner 12 kilo vilket ligger inom normalnedgång vid den här typen av sjukdom - tror att jag gått ner lite till de senaste veckorna men är lite feg för att ställa mig på vågen om jag inte måste. Kroppen är sliten - mager, tunn och tråkig. Den enda fördelen är att jag upptäckt att bakom fluffet på magen hade jag faktiskt rejäla magmuskler! Vem trodde väl det? Har tappat en hel del övrig muskelmassa och får lätt värk i ben och rygg när jag rör på mig - detta ska jag träna senare när jag är starkare. Vänsterarmen är fortfarande totalt osams med resten av kroppen - jag har blivit mästare på att tvätta håret med bara en hand - en konst! Jag går en gång i veckan på lymfmassage och massage av nacke, axlar och rygg - underbart. Jag snarkar vansinnigt mycket och högt - Felicia säger att jag låter som en säl utan vatten - tur att jag bara hör lite av det själv..... Jag tillbringar mycket tid med min familj eller själv - har inte riktigt kommit in i umgängesvana ännu. Jag har äntligen börjat läsa lite böcker igen - kan koncentrera mig. I somras (början av sommaren) när jag inte mådde bra och ingenting fungerade så mådde jag jag även psykiskt dåligt - tror att innebörden av cancer slog till för fullt ungefär då också. Är mer i balans nu - både fysiskt och psykiskt. Jag längar ändå tills livet är mer normalt och denna tiden är ett minne. De professionella jag möter är ändå positivt överraskade när vi träffas - jag ser så pigg ut, ärren har läkt så fint och jag pratar så bra! Det är ju kul! Finns det något tråkigare än att höra att man ser trött eller sjuk ut? Jag ska till Lund för stor genomgång den 18 - spännande. Imorgon ska jag till Öron i Halmstad utifrån obehag och svårigheter efter tandläkarbesök förra veckan. Tiden är långsam - orken räcker inte jättelångt och tiden är så långsam. Ibland är jag på bättre humör och ibland är allt bara urtråkigt. Kommer sakna den lilla sommar som varit - jag är så glad för att badtunnan är klar - det går ju att bada året runt med hjälp av värme och det är så nice. För övrigt fixar jag och grejar här hemma lite och följer en del såpor etc. Ja det var nog det hela just nu - Lucy - tomaten ville inte riktigt göra som jag ville men 1 liten söt tomat växte fram! Till alla - tack för vänliga tankar, hälsningar och uppmärksamhet ni visar på olika sätt.

 
 
Ingen bild

Hedda

3 september 2012 13:23

Åh, vad kul att höra ifrån men mindre kul att läsa vad du och din kropp..........och din familj genomgår! Det går bara inte att föreställa sig! Jag tänker ofta ofta på dig o frågar Maria hur det är!!! Hoppas jag får krama om dig snart! Ha det bra lilla hjärtat! Stor kram

 
Ingen bild

lena passgård

3 september 2012 18:36

det var roligt att höra att det går framåt,du verkar ha ett bra humör,å ta det mesta med fattning,klart du både har bra å dåliga dagar ,men du ska se att de bättre dagarna blir fler å fler,håller tummarna för dig å tänker på dig ,hörs å kram

 
Ingen bild

Lucy sjölin

3 september 2012 19:52

Hej Malin det går på rätt håll, vill du ha tips på en bra bok som man knappt kan släppa kan jag rekommender hungerspels trilogin , den är såååå bra. Kul att du åtminstone fick en tomat det har egentligen varit för lite sol för mycket regn för små tomatplantor. Hur mycket orkar du gå? Är det lönt att jag tittar in nån kväll när Tenny är på scouterna så kan vi gå en lite promenad i din takt. I så fall tittar jag in någon torsdag men inte denna veckan. Vi hörs kram Lucy

 
Ingen bild

Ylva

3 september 2012 21:47

Vad kul att höra ifrån dig Malin, har saknat din blogg! Skönt att höra att du mår bättre och bättre, fast jag fattar att det känns segt många gånger. Kram, Ylva

 
Ingen bild

Josefin Samuelsson

3 september 2012 22:06

Kul att höra från dig och att du mår bättre. Många kramar till dig!

 
Ingen bild

Ingela Meijer

7 september 2012 19:56

Vilken tur att du är en så glad och positiv tjej (för det är vi väl fortfarande??), du har verkligen haft ett eländigt halvår men klarat det med bravur och kan vara sååå stolt över dig själv. Ta hand om dig och massor av kramar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Tydell - 18 januari 2017 22:13

Nu är det dax igen att skriva lite. Precis idag, onsdagen den 18/1, för 5 år sedan fick jag beskedet att jag hade 3 cancertumörer. Det känns som att det var hundratals år sedan och samtidigt som att det var ett par veckor sedan. På dessa 5 år har båd...

Av Malin Tydell - 11 augusti 2015 20:10

Det var ett tag sedan jag var här..... tiden löper på. Uppdaterar lite, främst till Helena med man med samma åkomma som nyligen avslutat sin strålbehandling. Även om vi inte träffats eller känner varandra vill jag förmedla att jag tänker på er!  De...

Av Malin Tydell - 30 april 2014 21:23

Nu var det dax för lite uppdatering tyckte jag. Största nyheten måste väl vara att jag har ätit upp mig till 52 kilo! Tänk så mycket jag har stoppat i mig. Basen i min diet består av grädde och smör som kompletteras med diverse annat. Jag har ett lit...

Av Malin Tydell - 25 september 2013 11:15

Nu har jag besiktigats igen. Uppföljning av tandläkare, läkare, käkkirurg, dietist och röntgen - resultat - U.A. dvs det ser så bra ut! Det är ju så skönt. Efter dessa besök är själen trött - för det smyger ju sig in tankar kring "tänk om"... Men nu ...

Av Malin Tydell - 20 augusti 2013 21:32

Dax för lite nyheter tänkte jag. Ungefär vid denna tiden förra året märkte jag att jag hade överlevt - har bara grötiga äckliga minnen i stort sett från 7/2 till typ mitten av augusti 2012. Inte så att allt vände som en pannkaka men ungefär vid denna...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards