Direktlänk till inlägg 7 februari 2013

1 år sedan.....

Av Malin Tydell - 7 februari 2013 11:45

Har haft problem med att komma in här på ett tag och samtidigt har jag inte varit så på hugget på att skriva men nu är jag här igen.

Idag är det ett år sedan jag opererades - tiden är konstig - känns som mycket längre sedan på många sätt och som om det vore för en vecka sedan på andra sätt och vis. Nu i efterhand har Lauri sagt att det kändes som om han lämnade mig för slakt när han åkte hem från Lund, efter att jag hade installerat mig och vi var iväg och åt lite mat på kvällen. Mat är det då också precis ett år sedan jag åt. Jag är så sugen på att få äta något emellanåt att jag hade kunnat ge vad som helst för i princip vad som helst för att äta - men inte så desperat att jag hade ätit levergryta eller något liknande. Som ni förstår då så kan jag inte äta - efter undersökning för ett par veckor sedan visade det sig att nerverna (i halsen) inte fungerar + att det är så mycket ärrbildning etc i halsen så fastare föda än soppa är inte möjligt för mig att äta. Ev operation kanske kan hjälpa men det får Lund avgöra.

Så ramlade världen ihop lite igen - jag som trodde att jag skulle få ett strängt träningsprogram för att kunna komma igång med att äta - inte att det saknas förutsättningar. Hörde ett par kvinnor prata med varandra senare på kvällen i ett annat sammanhang, efter detta beskedet, om hur mycket de gått upp under julen och att det vore bättre att inte äta alls - dumma jävla idiotjävlar tänkte jag - men å andra sidan - att få äta är ju en givet och en total rättighet. När man inte behöver avstå från mat annat än för att gå ner lite i vikt är det svårt att kanske sätta värde på något som är så självklart - att äta mat. Personligen har jag i princip slutat att köpa tidningar eftersom alla tidningar skriver A) hur gå ner i vikt och B) nya reccept. Vad lever jag på då - jo på den äckliga hudfärgade parfymerade näringsdrycken. Jag ska även testa ett par nya soppor som är näringsberikade etc. Jag väger 45.5 just nu - äckligt tanig. Har svårt att förlika mig med min kropp - inga muskler utan bara skinn och ben - fult och äckligt. Jag skulle så vilja tröstäta choklad och godis men tyvärr. Tog ett par skedar glass för en stund sedan - då svider det som fan i halsen så det funkar inte heller så bra. Lite vin hade ju kanske kunnat fungera som avkopplande självmedicinering men alkohol är som att svälja eld - tänk så sant - eldvatten. Usch så negativ jag är men - vissa dagar är bättre och vissa är sämre. Just nu är jag trött på att vara ett fruset spöke som längtar efter förändring. Jag är ju bättre än tidigare - det går åt rätt håll bla bla bla - det hjälper tyvärr inte alltid. Men - enligt sången - imorgon är en annan dag!  

 
 
Ingen bild

Ingela Meijer-Påhlsson

7 februari 2013 18:05

Härliga, underbara Malin, tårarna trillar när jag läser hur jäkligt livet är mot dig, så jävla orättvist mot dig som varit så duktig och tapper. Håller fingrar och tår för att livet kommer att bli lite lättare (inte din vikt dock) för dig framöver och att vi kan äta något tillsammans till påsk. Massor av kramar från en mycket gammal vän.

 
Ingen bild

Ylva

7 februari 2013 20:29

Hej Malin! Fint att höra från dig. Fattar att det känns tungt med bakslag. Tänker på dig och hoppas att både glass och en skvätt vin snart kan slinka ner utan besvär. :) Kram!

 
Ingen bild

Stina

8 februari 2013 17:17

Finner inga ord Malin... Hoppas att denna svåra tid snart ligger bakom dig! Kram ❤Stina

 
Ingen bild

Teditt

10 februari 2013 22:41

Fina söta Malin. Vad jag önskar att jag kunde hjälpa dig. Det är så fruktansvärt orättvist. Vill att det ska gå framåt för dig med stormsteg och inga fler bakslag. Massor med kramar å hoppas vi kan göra något roligt snart😘

 
Ingen bild

Annette i Uppsala

14 februari 2013 23:45

Finaste Malin❤, vilket jävla bakslag med ärrbildningarna i halsen :(
Jag vet att en del patienter med sväljproblem efter t.ex en op. får 20ml Alvedon blandat med 1 dl vispgrädde. Kan det vara nåt för dig en halvtimme före måltid??? Kosttillägg finns ju bl.a som olika puddingar t.ex choklad,vanilj, kaffe etc. Näringsdrycker finns även som smoothie i olika smaker. Finns nyponsoppa som är jättegod och betydligt näringstätare än vanlig nyponsoppa. Allt detta kanske kan vara alternativ till näringsdrycker??
Det är ju viktigt att du inte fortsätter att gå ner i vikt. Eller har du fått sonden igen??
Hoppas det här kan vara till någon hjälp.
Jag tänker mycket på dig, Malin❤
Kramar Annette

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Tydell - 18 januari 2017 22:13

Nu är det dax igen att skriva lite. Precis idag, onsdagen den 18/1, för 5 år sedan fick jag beskedet att jag hade 3 cancertumörer. Det känns som att det var hundratals år sedan och samtidigt som att det var ett par veckor sedan. På dessa 5 år har båd...

Av Malin Tydell - 11 augusti 2015 20:10

Det var ett tag sedan jag var här..... tiden löper på. Uppdaterar lite, främst till Helena med man med samma åkomma som nyligen avslutat sin strålbehandling. Även om vi inte träffats eller känner varandra vill jag förmedla att jag tänker på er!  De...

Av Malin Tydell - 30 april 2014 21:23

Nu var det dax för lite uppdatering tyckte jag. Största nyheten måste väl vara att jag har ätit upp mig till 52 kilo! Tänk så mycket jag har stoppat i mig. Basen i min diet består av grädde och smör som kompletteras med diverse annat. Jag har ett lit...

Av Malin Tydell - 25 september 2013 11:15

Nu har jag besiktigats igen. Uppföljning av tandläkare, läkare, käkkirurg, dietist och röntgen - resultat - U.A. dvs det ser så bra ut! Det är ju så skönt. Efter dessa besök är själen trött - för det smyger ju sig in tankar kring "tänk om"... Men nu ...

Av Malin Tydell - 20 augusti 2013 21:32

Dax för lite nyheter tänkte jag. Ungefär vid denna tiden förra året märkte jag att jag hade överlevt - har bara grötiga äckliga minnen i stort sett från 7/2 till typ mitten av augusti 2012. Inte så att allt vände som en pannkaka men ungefär vid denna...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards