Direktlänk till inlägg 18 februari 2012

Spöklig förändring

Av Malin Tydell - 18 februari 2012 09:17

På tisdag prel. får spöket byta kråkslott - inte till ett annat hospital utan hem till sina egna spindelnät och gömmor. Åh - tänk om det vore tisdag redan nu..... Möts av största kompetens och trygga händer här men hemma är ändå hemma.


Vad ska då ske innan tisdag - jo (sluta läs här igen om man vill det) igår togs trakken i halsen bort, där sitter nu en form av tryckkudde som jag måste hjälpa till att hålla emot när jag pratar, äter, sväljer, hostar etc. Kroppen lagar sig själv tydligen på ett märkligt snabbt sätt - tänk vad det finns mycket man inte vet något om. Inuti munnen finns då en bit av underarmen som ska lära sig att bli en del av en tunga och samarbeta med den gamla tungan. Kan lugnt säga att detta är det största bekymret just nu - ohärlig svullnad och rent ut sagt förjävligt äckligt. Sonden ska tas bort - det betyder att jag måste äta soppor, fil etc så att jag visar att jag inte tappar vikt. Har ca 25 -30 stygn från underläpp runt halsen som ska tas bort - tänk Edward Scissorhands. Känslobortfall och smärta i ansikte, öra och skalle kommer förhoppningsvis rätta till sig när nervtrådarna är gladare. Vänstra sidan av käken och halsen är groteskt svullna fortfarande även om det blivit bättre. Armen med ju - gips ska tas bort och eftersom jag har både ont och domningar så ska den tränas lite. Jag såg armen utan gips etc förra veckan - USCH. Tycker faktiskt att det mesta är rätt äckligt, oskönt, fult, och ruggigt - passar dock ett spöke. Jag är trött rätt ofta men har inte ro att sova så tiden blir lång - givetvis har jag fullt upp med ett eget apotek men ändå. Måste ju säga något annat- tror att jag är oerhört naiv - har liksom aldrig tänkt på när man ser t.ex sjukhusserier (både verkliga och påhittade) på tv så genomgår personer dramatiska händelser, får ett plåster i princip och är sedan som nya. Så är det inte - inte för mig - jag smyger runt här lite så som spöken gör- pratar ju märkligt och salivproduktionenen lever sitt eget liv. Haha - ett dreglande, väsande svullet spöke. Uppskattningsvis kommer min sjuktid handla om ca 1 år - 1 år tills jag var som jag var tidigare. Ska påbörja strålning om ett par veckors tid när kroppen är lite piggare. Det tar tid detta och jag kan bli så jävla arg ibland nu - så nu är ju detta helvete gjort - varför ska det bara fortsätta med skit under så lång tid då? Lägg noga märke till att alternativet gällande att cancern inte är borta eller kommer tillbaka inte finns överhuvudtaget! Jag vill vara frisk nu!!!!!!!!

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Malin Tydell - 18 januari 2017 22:13

Nu är det dax igen att skriva lite. Precis idag, onsdagen den 18/1, för 5 år sedan fick jag beskedet att jag hade 3 cancertumörer. Det känns som att det var hundratals år sedan och samtidigt som att det var ett par veckor sedan. På dessa 5 år har båd...

Av Malin Tydell - 11 augusti 2015 20:10

Det var ett tag sedan jag var här..... tiden löper på. Uppdaterar lite, främst till Helena med man med samma åkomma som nyligen avslutat sin strålbehandling. Även om vi inte träffats eller känner varandra vill jag förmedla att jag tänker på er!  De...

Av Malin Tydell - 30 april 2014 21:23

Nu var det dax för lite uppdatering tyckte jag. Största nyheten måste väl vara att jag har ätit upp mig till 52 kilo! Tänk så mycket jag har stoppat i mig. Basen i min diet består av grädde och smör som kompletteras med diverse annat. Jag har ett lit...

Av Malin Tydell - 25 september 2013 11:15

Nu har jag besiktigats igen. Uppföljning av tandläkare, läkare, käkkirurg, dietist och röntgen - resultat - U.A. dvs det ser så bra ut! Det är ju så skönt. Efter dessa besök är själen trött - för det smyger ju sig in tankar kring "tänk om"... Men nu ...

Av Malin Tydell - 20 augusti 2013 21:32

Dax för lite nyheter tänkte jag. Ungefär vid denna tiden förra året märkte jag att jag hade överlevt - har bara grötiga äckliga minnen i stort sett från 7/2 till typ mitten av augusti 2012. Inte så att allt vände som en pannkaka men ungefär vid denna...

Ovido - Quiz & Flashcards