Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Lundresa 2

Av Malin Tydell - 1 februari 2012 21:49

Jaha -nu vet vi mer än vi visste tidigare. Hemma sedan ett par timmar - så skönt att vi fick åka hem. Det var 2 trötta själar som kom hem från Lund men nu efter att ha konsulterat överläkare M. Lundberg med sin AT-läkare S. Tydell över en kopp kaffe i hemmet känns det lättare. Tänk att dessa två "läkare" är skrämmande lika min självvalda syster M. Lundberg och min äldsta dotter S. Tydell - konstigt att få hembesök av dessa prominenta (självutnämnda?) doktorer såhär en onsdagskväll.


De legitimerade överläkarna i Lund berättade en hel del idag - och som tidigare - man slutar läsa här om man är känslig! Operation på tisdag 7/2, inläggning kl 12.45 på måndag 6/2. Det är ju inget konstigt med detta. Sluta läs nu - här kommer en komprimerad sammanfattning - det blir den äckliga "öppna-käken-som-en-bok" varianten. Dessutom kommer halva min tunga tas bort utifrån att försäkra sig om att tumören verkligen försvinner. Även lymfkörtlarna i halsen tas bort. Man kommer att ta en del av min vänstra underarm med nerver etc för att bygga på den del av tungan som försvinner och sedan ta skinn från ljumsken för att täcka såret på armen. Jag kommer att andas via "hål" i halsen under ca 14 dagar utifrån att luftstrupen kommer vara ur funktion. Jag kommer att sondmatas, ha slang för slemsugning, slang för egenstyrd smärtlindring med morfin samt kateter - men inte så mycket bandage. Detta är den bistra sanningen - jag har inget val. Att man gör denna stora operation beror på att man vill vara säker på att all cancer försvinner - och det är ju syftet med det hela. Operationen kommer ta tid - för min del som är sövd spelar det ingen roll om den tar 5 minuter eller 17 timmar. Fram till söndag efter operationen kommer jag inte vara riktigt kontaktbar men därefter ska jag tydligen piggna till. Jag kommer inte kunna prata sålänge grejen i halsen sitter där och senare kommer jag förhoppningsvis ha kvar så gott som all smak och tal (lite hjälp kanske behövs). Sedan finns där lite annat som kan bli lite svårt men ge sig med tiden. Kommer även inte kunna äta fast föda på en tid. Ska ligga inne i Lund 2-3 veckor - skulle det visa sig att det behövs längre tid men situationen är såpass stabil kan jag vara en tid på Halmstad sjukhus om så behövs. När jag är i skick ska strålbehandlingen ta vid under 5-6 veckor. Ja - vad ska man säga???????

Efter att ha suttit här och pratat med mina "husläkare" - kan jag faktiskt se "ett ljus i tunneln" - läkarlaget i Lund vet vad de gör och jag måste tänka positivt - jag ska bli frisk - inte ligga i dvala och vara svullen för en längre tid och tycka synd om mig - TACK! Kan balansera mina känslor och tankar mer nu efter sittningen här hemma än att bara se allt nattsvart. Jag lever ju egentligen efter devisen att allt löser sig - och det gör det ju!


 
 
Ingen bild

Pernilla

2 februari 2012 00:30

Jaha, det var ju ganska svårsmält dethär. Och jag är bara en "åskådare". Du är så otroligt modig.....kram till er alla

 
Ingen bild

pia

2 februari 2012 21:24

Klart att det löser sig Malin!!! Skickar massor av kramar till er alla o en extra stor till dig

 
Ingen bild

Ylva

2 februari 2012 22:28

Oj, oj - vilken resa! Skönt dock att inte behöva vänta så mycket längre, precis som du skriver, nu ska du ju bli frisk! Kram

 
Ann-Kristin

Ann-Kristin

2 februari 2012 22:50

Hoppsan, från och med nu blir du "Semlan " Malin från Halmstad, och semlorna kallar jag Malin. Så det kan bli:(

http://zmik

 
Ingen bild

Jaana

3 februari 2012 11:17

Oj, vad säger man, du är duktig skriverska :) Ha det så gott nu Malin och krya på dig. Tänker på dig ofta. Kram

 
Ingen bild

Johanna:)

5 februari 2012 14:23

Det kommer gå så bra! sen när vi kommer hem igen är det fest för full rulle vettu och då ska ju så klart fina malin va med:) vi tänker på dig här uppe i norrlandet. Ni skulle känt denna kylan, svimmar typ varje gång jag går utanför dörren haha. <3

 
Ingen bild

Hedda

5 februari 2012 22:09

Jag är ju en av dem sim inte skulle läst! Jag gråter stora tårar nu! Ja, vad skall jag säga mer än att du är toppen! Du finns i mina tankar jämnt i kommer göra speciellt på op dagen! Stor kram o hälsa Looooordie!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Tydell - 18 januari 2017 22:13

Nu är det dax igen att skriva lite. Precis idag, onsdagen den 18/1, för 5 år sedan fick jag beskedet att jag hade 3 cancertumörer. Det känns som att det var hundratals år sedan och samtidigt som att det var ett par veckor sedan. På dessa 5 år har båd...

Av Malin Tydell - 11 augusti 2015 20:10

Det var ett tag sedan jag var här..... tiden löper på. Uppdaterar lite, främst till Helena med man med samma åkomma som nyligen avslutat sin strålbehandling. Även om vi inte träffats eller känner varandra vill jag förmedla att jag tänker på er!  De...

Av Malin Tydell - 30 april 2014 21:23

Nu var det dax för lite uppdatering tyckte jag. Största nyheten måste väl vara att jag har ätit upp mig till 52 kilo! Tänk så mycket jag har stoppat i mig. Basen i min diet består av grädde och smör som kompletteras med diverse annat. Jag har ett lit...

Av Malin Tydell - 25 september 2013 11:15

Nu har jag besiktigats igen. Uppföljning av tandläkare, läkare, käkkirurg, dietist och röntgen - resultat - U.A. dvs det ser så bra ut! Det är ju så skönt. Efter dessa besök är själen trött - för det smyger ju sig in tankar kring "tänk om"... Men nu ...

Av Malin Tydell - 20 augusti 2013 21:32

Dax för lite nyheter tänkte jag. Ungefär vid denna tiden förra året märkte jag att jag hade överlevt - har bara grötiga äckliga minnen i stort sett från 7/2 till typ mitten av augusti 2012. Inte så att allt vände som en pannkaka men ungefär vid denna...

Ovido - Quiz & Flashcards