Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Läkarbesök

Av Malin Tydell - 7 mars 2012 18:45

Inledde dagen med att vakna halv 5 och sätta igång "maten". Åkte därefter med Lauri till Lund för att träffa strålningsläkare kl 09.30 Mycket info igen som ska lyssnas in, absorberas, lagras, förstås och kommas ihåg. Sammanfattningsvis - provsvaren från operationen har kommit nu och samtliga represententer av olika läkarspecialiteter har enats om diagnosen - sällsynt form av spottkörtelcancer som spritt sig till vänstra halsen i lymkörtlarna - inte i högra - de tog ju högra sidan med för det fanns tumörer där med. Tumören i tungan är den i särklass största och den har de avlägsnat med god marginal - det är ju bra! Strålningen som ska ske ska eliminera ev. rester/celler som inte är så trevliga. Fattar ni - nästa onsdag ska jag göra en mask - man kan styra strålningsdoserna så att på 2 mm strålas med typ 100% styrka och 3 mm strålas inget och 1 mm strålas med typ 40 % styrka - samtidigt! Det är fantastiskt vad man kan göra. Men - man måste ligga absolut stilla etc så därför görs en mask. Strålningen börjar om 2 veckor, efter drygt 2 veckors behandling får jag vara beredd på att bo på patienthotellet resterande strålningstid som då är ca 4-5 veckor utifrån brännskador och svårigheter att äta etc - det börjar om lite igen känns det som.

Efter Lund åkte vi hem - jag "åt" igen och sov samtidigt - har sina fördelar med sond! Sedan åkte vi till teamet på Halmstad sjukhus - mina absoluta favoriter! Armen är nu tillfixad - började bli inflammerad, ny medicin fixad men/och ny sond sattes in - FY FAN! Behövde byta från trädgårdsslangen jag hade till en tunnare "snyggare" sond men igen - FY FAN. Vilka saker jag gör - hade aldrig drömt om dessa vidrigheter. Jag måste ju få någon form av pris senare - priset kan ju kanske vara att jag blir frisk! Iaf - vi rundade av med ett röntgenbesök för att kolla så sonden satt "rätt" - hade den inte gjort det så vet jag inte vad jag hade gjort FY FAN... Hann även med apoteket - tror att jag är uppe i ca 12 mediciner/dag i olika omfattning - det är jobbigt att vara sjuk. Men en fundering - är jag sjuk nu när de opererat bort tumörerna eller lider jag av sviterna av operation etc - är jag cancersjuk eller vad är jag egentligen? Tokig? Jaja - spelar egentligen ingen större roll vad som är vad egentligen - det är som det är. Jag vill passa på att tacka - igen - för alla så goda och vänliga tankar, gester och gåvor som ni ger mig - det värmer och behövs! Jättekramar till oss alla!!!!

 
 
Ingen bild

Hedda

7 mars 2012 21:24

Bamsekram!!! Fasen vad mycket du går igenom o vad stark du kommer bli av allt!!

 
Ingen bild

Pernilla

8 mars 2012 00:38

Pust! Ja, det var en rejäl dag må jag säga! Ni är otroligt effectiva på svanhallavägen.....ok, ja det är ju som att börja om lite, men ju fortare detta blir gjort desto bättre....sen är det ju solhatt säsong att se fram emot!
Kram på er alla Malin

 
Ingen bild

Ingela M

8 mars 2012 13:22

Du är en hjälte Malin, borde få en superwomen dräkt av något slag med massor av glitter och bling bling på. Håller nu tummarna för att resten ska gå bra och fort så att du får njuta av sommaren i solhatt och med goda paraplydrinkar. Massor av styrkekramar.

 
Ingen bild

Annette i Uppsala

8 mars 2012 20:20

Malin - du snygga,vackra,starka, lilla människa - du borde få FLERA superwoman-dräkter 💪 i OLIKA färger med glitter OCH paljetter 👍!! Kraaam❤

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Tydell - 18 januari 2017 22:13

Nu är det dax igen att skriva lite. Precis idag, onsdagen den 18/1, för 5 år sedan fick jag beskedet att jag hade 3 cancertumörer. Det känns som att det var hundratals år sedan och samtidigt som att det var ett par veckor sedan. På dessa 5 år har båd...

Av Malin Tydell - 11 augusti 2015 20:10

Det var ett tag sedan jag var här..... tiden löper på. Uppdaterar lite, främst till Helena med man med samma åkomma som nyligen avslutat sin strålbehandling. Även om vi inte träffats eller känner varandra vill jag förmedla att jag tänker på er!  De...

Av Malin Tydell - 30 april 2014 21:23

Nu var det dax för lite uppdatering tyckte jag. Största nyheten måste väl vara att jag har ätit upp mig till 52 kilo! Tänk så mycket jag har stoppat i mig. Basen i min diet består av grädde och smör som kompletteras med diverse annat. Jag har ett lit...

Av Malin Tydell - 25 september 2013 11:15

Nu har jag besiktigats igen. Uppföljning av tandläkare, läkare, käkkirurg, dietist och röntgen - resultat - U.A. dvs det ser så bra ut! Det är ju så skönt. Efter dessa besök är själen trött - för det smyger ju sig in tankar kring "tänk om"... Men nu ...

Av Malin Tydell - 20 augusti 2013 21:32

Dax för lite nyheter tänkte jag. Ungefär vid denna tiden förra året märkte jag att jag hade överlevt - har bara grötiga äckliga minnen i stort sett från 7/2 till typ mitten av augusti 2012. Inte så att allt vände som en pannkaka men ungefär vid denna...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards